بدینوسیله به اطلاع علاقه مندان ورزش همگانی شهرستان اهر می رساند سایت جدید هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر به نشانی www.aharsfa.ir آماده بازدید علاقه مندان می باشد ضمنا تمام اطلاعات به روز شده و اطلاعیه های هیئت در سایت هیئت ورزشهای همگانی به نشانی فوق الذکر ارائه می گردد 

روابط عمومی هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر





تاريخ : سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

 

همایش دو میدانی به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر روز جمعه 93/3/2 از مقابل قطعه شهدا  شروع شد ابتدا ورزشکاران ضمن ادای احترام به مزار شهدا و قرائت فاتحه تا استادیوم تختی دویدند سپس در اطراف زمین چمن ابتدا خانمها درچهار رده  سنی مختلف به رقابت پرداختند سپس اقایان در چهار رده سنی مسیر 1600متری را دویدند در پایان این همایش و مسابقه به نفرات اول کارت هدیه به مبلغ پانصد هزار ریال و به نفرات دوم سیصد هزار ریال و به نفرات سوم دویست هزار ریال جایزه اهدا گردید ضمنا به پنجاه نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا شد قبل از توزیع جوایز اقای فرماندار در مورد اهمیت ازاد سازی خرمشهر بیاناتی ایراد فرمودند در این همایش ریاست محترم مخابرات و ریاست محترم تربیت بدنی فرمانده سپاه و فرماندار محترم حضور داشتند ضمنا از نیروی انتظامی و راهنمائی و رانندگی و اورزانس که کمک شایانی در برگزاری هرچه بهتر  این همایش اعضای هیئت ورزشهای همگانی را یاری نمودند کمال تشکر و قدر دانی به عمل می اید این همایش ساعت 12 پایان افت

 

 





تاريخ : شنبه 3 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

 

 

 

قابل توجه بانوان شهرستان اهر هیئت همگانی شهرستان اهر هر روز در پائین پارک شیخ شهای الدین شهرستان بوسیله مربیان مجرب از ساعت 7/30 الی 8/30 نرمشهای صبحگاهی و ریتمیک ارائه می نماید لذا از کلیه بانوان شهرستان جهت شرکت و اهمیت دادن به سلامتی خودشان دعوت بعمل می آورد .

باتشکر نائب رئیس بانوان شهرستان اهر نعیمی

 





تاريخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393برچسب:ورزش صبحگاهی ,
ارسال توسط پورشیخ

 

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد

رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت

را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای شماعزیزان مسئلت مینماییم





تاريخ : سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:تبریک عید,
ارسال توسط پورشیخ

امروز روز جمعه 92/12/2کلاس مربیگری آمادگی جسمانی که از تاریخ 92/11/30شروع شده بود بعد از چند روز با آزمون کتبی و عملی در سالن اداره ورزش و جوانان اهربه پایان رسید مدرس واستاددوره خانم لیلا جاویدان و مدیر دوره خانم رقیه نعیمی نائب رئیس هیئت همگانی شهرستان اهر بودند لازم است که برای مدرس محترم طول عمر باعزت و برکت و برای کلیه ورزشکاران خواهر این دوره سلامتی و موفقیت از خداوند متعال خواستارباشیم و امید واریم که به شهر و وطن خود صادقانه خدمت نمایندو ورزش شهر عزیزمان اهر با تلاش این عزیزان به درجات عالی برسد .





تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392برچسب:کلاس - آمادگی جسمانی ,
ارسال توسط پورشیخ

مسابقات هفت سنگ استانی بانوان با شرکت 20 تیم از شانزده شهرستان بمناسبت دهه گرامیداشت فجر در تاریخ 25/11/92 در سالن شهید عباسقلیزاده و شهید کریم پور انجام شد این برنامه با کمک هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی اهر انجام گرفت در این مسابقه اهر مقام اول عجب شیر دوم  و تیم اسکو مقام سوم تیم مرند کاپ اخلاق ر اکسب نمودند با تشکر از آقای بابایی و مدیریت محترم ادراه ورزش و جوانان شهرستان اهر که زحمات زیادی را کشیده اند .





تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392برچسب:مسابقه-هفت سنگ,
ارسال توسط پورشیخ

پیاده روی و کوهروی بزرک بمناسبت دهه  مبارک سال 92 با حضور پر شور مردم فهیم شهرستان اهر از قطعه شهدا تا قیزل قیه سی انجام پذیرفت در این برنامه به شرکت کنندگان جوایزی به رسم یادبود اهدا گردید با تشکر از کارگروه هیئت همگانی و ریاست محترم اداره ورزش و جوانان و همکارانشان .

 





تاريخ : جمعه 18 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

به اطلاع مردم شریف و ورزش دوست شهرستان اهر می رساند که هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر در نظر دارد به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجربرنامه دوچرخه سواری و کوهروی را برگزار نماید  و برای شرکت کننده گان به قید قرعه  جوایزی اهدا خواهد شد

برنامه اول : دوچرخه سواری همگانی روزجمعه 11بهمن ماه بمناسبت گرامیداشت ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) به وطن از مقابل قطعه شهدا تا استادیوم تختی مقابل اذاره ورزش و جوانانبرگزار خواهد شد  شروع برنامه سر ساعت 9 صبح بوده و به شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد

برنامه دوم :کوهروی همگانی ازمقابل  قطعه شهدا تا قیزل قیه 18 بهمن ساعت حرکت 9 صبح خواهد بود و به شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد





تاريخ : دو شنبه 30 دی 1392برچسب:دهه فجر - دوچرخه سواری - پیاده روی ,
ارسال توسط پورشیخ

ورزش، نه تنها ضامن زیبایی جسم و تناسب اندام در افراد ورزشکار می باشد، بلکه موجب بهبود سلامت روان و به طور کلی سلامت همه جانبه در این افراد نیز خواهد شد.

با ورزش در هوای مطبوع و سبک صبحگاه، ریه ها مملو از اکسیژن و هوای پاک و عالی شده و ذهن و جسم انسان، بانشاط و پرانرژی می گردد.

در زیر، به مزایای دیگر ورزش در هنگام صبح اشاره خواهیم کرد:

 

ورزش صبحگاهی به دلیل تنظیم آلارم طبیعی بدن،تاثیرات فوق العاده ای را در سلامتی افراد خواهد داشت.برای اینکه بتوانید صبح زود بیدارشوید، نیاز دارید که شب قبل، پس از صرف شامی سبک و و در زمانی مناسب، سر ساعت معینی هم به خواب روید.زمانیکه بدن به چنین روند منظمی عادت کند، استرس های روحی و فشارهای جسمی، خود به خود کمرنگ شده و در پی آن، جلوگیری از بیماریها و مشکلات جسمی و روحی نیز بسیار آسانتر خواهد شد که البته این موضوع، هیچ ارتباطی به سن و جنس افراد نداشته و همه می توانند از مزایای ارزشمند ورزش بهره مند شوند.

5 مزیت ورزش صبحگاهی

1- همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از اولین مزایای مهم و بااهمیت ورزش در هنگام صبح، تنظیم ریتم شبانه روزی بدن می باشد.این ریتم، یک چرخه 24 ساعته از تغییرات جسمی ، روحی و رفتاری انسان است که با توجه به نور و تاریکی محیط، عکس العمل نشان می دهد .با تنظیم این ریتم، ساعت داخلی بدن هم سیگنال های خواب و بیداری را اعلام کرده و در نتیجه، به بدن کمک می کند تا به آرامش جسمی و روحی دست یافته و ضربان قلب منظم و دقیقی داشته باشد.

2-تحقیقات نشان می دهند که ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا، آرام دویدن و سریع راه رفتن، به افزایش سطح کلسترول خوب در بدن کمک می کند که این امر، نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا، کاهش  خطرسکته مغزی، بیماری های قلبی  و تنظیم سطح قند خون ایفا می کند.در نتیجه فرد، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می گیرد .

این واقعیت پزشکی کاملا اثبات شده است که افراد کم تحرک، دو برابر افراد فعال، در معرض خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی قرار می گیرند.

3-فعالیت های فیزیکی مانع از استرس و آسیب های وارد آمده به مفاصل بدن می شوند و تمرینات ورزشی صبحگاهی منظم و متعادلی که با وزنه انجام شود، خطر افت تراکم استخوانی را بسیارکمتر خواهد کرد.

پیاده روی آهسته، دویدن و شنا، برای افراد مبتدی، بسیار مناسب هستند.

4-کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، یکی دیگر از مزایای ورزش صبحگاهی محسوب می شود.

چربی ،چیزی نیست جز کالری اضافه ای که در بدن ذخیره شده است و ورزش صبحگاهی، منجر به سوزاندن این کالری و چربی های انباشته در بدن شده و همراه بودن آن با رژیمی سالم و متعادل، علاوه بر کاهش وزن سالم و بی خطر، زیبایی و تناسب اندام را در پی خواهد داشت.در ضمن، موجب تقویت گروههای عضلانی بدن و افزایش توان و نیروی بدنی  نیز می شود.

اگر شاخص توده بدنی، BMI ،30 توجه کنید که یا بیشتر از 30 باشد، نشان دهنده این است که شما، سریعا به به یک برنامه ریزی دقیق ورزشی و رژیم غذایی متعادل نیاز دارید. چرا که چاقی و اضافه وزن شدید بدن، خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماریهای قلبی و دیابت نوع 2 را دوبرابر خواهد کرد.

5- فراموش نکنید که یک بدن سالم، ذهن آرامی هم دارد.با ورزش صبحگاهی، ریه ها را از اکسیژن و هوای پاک ، سالم و سبک پر می کنید و اکسیژن بیشتر در خون،موجب عملکرد بهتر مغز ،بهبود هوشیاری ذهنی و طراوت و تازگی جسم و البته افزایش سطح آمادگی جسمانی بدن شده و طبیعتا مانع از بروز افسردگی و اعتماد به نفس پایین در افراد می شود.

دیگر مزایای ورزش صبحگاهی

- ورزش، رفتار و خلق و خوی انسان را بهبود می بخشد.

-کیفیت بهتر خواب را تضمین می نماید.

- موجب بهبود اشتهای فرد در مصرف غذاها و میان وعده های سالم و مغذی می گردد.

- موجب بالا بردن سطح استقامت بدنی و کاهش ابتلا به آسیب های بدن می شود.

- سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث افزایش طول عمر در افراد می شود.

وب سایت مه شو





تاريخ : یک شنبه 15 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

اگر دویدن طبق روال و برنامه منظمی باشد فواید زیادی را به هم راه دارد . بعضی از افراد این ورزش را تنها برای تفریح انجام می دهند ولی افرادی که فواید دویدن را به درستی می دانند به طور حرفه ای آن را دنبال می کنند . از جمله ی آنها می توان به کم کردن وزن ، سلامت روح ، استحکام استخوان ها ، شادابی و نشاط که باعث ایجاد روابط اجتماعی بهتر می شود ، اشاره کرد.

اگر قصد کم کردن وزن خود را دارید ، دویدن گامی است بزرگ برای رسیدن به وزن ایده آلتان .

دوید

از آنجایی که این ورزش نیاز به انرژی زیادی دارد ، عاملی است تا بدن برای تأمین این انرژی کالری زیادی بسوازند ، کالری که بدن در هنگام دویدن می سوزاند ، مسلما” از ورزش های دیگر مثل راه رفتن و یوگا بیشتر است . فرمول اصلی کاهش وزن سوزاندن ومصرف مقدار کالری بیشتر از کالری دریافتی است که به بدن رسیده است .

در هنگام ورزش و فعالیت های اضافی بدن کالری اضافی را می سوزاند و برای تأمین کالری مورد نیاز مجبور به استفاده از چربی ها ی زائد می شود. برای کم کردن 5/0 کیلو گرم از وزن باید 3500 کالری سوزانده شود که با احتساب نیاز کالری روزانه بدن برای فعالیت های عادی ، باید 500 کالری اضافه تر سوزانده شود ، خیلی از ورزشکاران حرفه ای براحتی این کالری را در کمتر از یک ساعت می سوزاند . میزان مصرف کالری به هنگام این ورزش بستگی به وزن ، شدت و سرعت دو و عملکرد خود دونده دارد.

دویدن با تعادل فشار خون باعث عملکرد بهتر شریان ها نیز می شود. در این هنگام شریان ها انبساط بیشتری پیدا کرده و جریان خون روان تر می شود، بنابراین با دویدن نه تنها بدنی متناسب خواهید داشت بلکه احتمال وقوع سکته قلبی کاهش و سلامت جسم و روح خود را نیز تضمین می کنید.

 این ورزش از طریق تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد ، استخوانها و ماهیچه ها برای پاسخ دهی به حرکات تند ورزشی تقویت می شوند. در مقابل استخوانها و ماهیچه ها ی افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام میشود ، ضعیف است . در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است . در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی تر بوده  و با گذشت سن ،کم تر تحلیل می روند.

دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد . طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند . موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی می شود .

 یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا” حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده ، کار و … خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود .

شاید خیلی عجیب باشد که دویدن روی افزایش مهارت کنترل و هماهنگی نیز موثر است چرا که هنگام دویدن بروی بعضی از جاده های غیر آسفالت دونده باید تمام حواس و کنترل خود را حفظ کند تا احیانا” با موانعی همچون سنگ ، ریشه های درختان و … برخورد نکند و این خود مهارت خاص نیاز دارد. حتی دونده های حرفه ای در مسیر های صاف و خط کشی شده باید کاملا” تمرکز داشته باشند که از مسیر خارج نشوند .

وب سایت مه شو





تاريخ : یک شنبه 15 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ
ارسال توسط پورشیخ
ارسال توسط پورشیخ
تاریخچه فدراسیون
 

اطلاعات دقیقی درخصوص وضعیت ورزش همگانی پیش از انقلاب اسلامی، در دست نیست. اما براساس اطلاعات بدست آمده از فدراسیون ورزش همگانی جمهوری اسلامی ایران، تا سال ۱۳۵۸ فعالیت­های ورزش عمومی و همگانی به نام ورزش محلات و زیرنظر تشکیلات جهاد تربیت بدنی انجام می­شد. به تدریج این تشکیلات زیرنظر دفتر امور فرهنگی سازامن تربیت بدنی به فعالیت خود ادامه داد. لیکن به علت وجود برخی از مشکلات از جمله عدم تخصیص بوده لازم، تصمیم گرفته شد که زیرمجموعه­ای از سازمان تربیت بدنی به یک فدراسیون تبدیل شود. با راهنمائی کمیته ملی المپیک در سال ۱۳۷۱ به عنوان یک فدراسیون ورزشی شناخته شد و مانند سایر فدراسیون­ها، طبق اساسنامه خود فعالیت می­کند.

فدراسیون ورزش­ همگانی با شعار ورزش برای همه، سعی در نزدیک کردن مردم به ورزش دارد به گونه­ای که معتقد است با توجه به سلیقه و علاقه مردم، هر کس، هرکجا، هر وقت با هر بودجه بتواند ورزش کند. یعنی مردم با کمترین امکانات و هزینه به سمت ورزش روی بیاورند و نیز دراین راه تلاش نمایند، تا با همکاری سایر سازمان­ها و ارگان­ها از جمله صدا و سیما و وزارت کشور و شهرداری­ها بستری مناسب برای ورزش آماده سازد و به این منظور از طریق تبلیغات در صدا و سیما و رسانه­های گروهی برای آگاهی مردم به امر ورزش ایجاد انگیزه از طریق برگزاری جشنواره­ها، مسابقات، سمینارها، کنگره­ها و برگزاری کلاس­های آموزشی، تهیه تجهیزات مورد نیاز مثل استقرار میزهای سیمانی تنیس روی میز، میزهای شطرنج در اماکن عمومی و ایجاد امکانات و آماده کردن زمین و وسایل ورزشی در اماکن عمومی( برای بسکتبال، والیبال، اسکیت و...) و تهیه پوستر، بروشور، کتاب، لباس و توزیع آنها در بین مردم سعی در گسترش ورزش و در نتیجه تندرستی و سلامتی در بین جامعه شود. این فدراسیون با زیرگروه­های خود که تحت عنوان انجمن و هیأت می­باشند، با توجه به وظایف و اهداف تعریف شده فعالیت می­کند.

فدراسیون ورزش همگانی با ترکیب مجمع عمومی که منتخب نمایندگان و رؤسای هیأت­های ورزش همگانی استان­ها و سازمان­ها می­باشد، به منظور اداره امور ورزش همگانی در قالب انجمن­های تخصصی- ورزشی از کمیته­های مختلفی استفاده می­نماید. فدراسیون ورزش­های همگانی، متولی گسترش فعالیت­های ورزشی مردمی در سطح کشور است. البته بعضی از سازمان­ها نیز بخش­های جداگانه­ای از تشکیلات سازمانی خود را به این امر اختصاص داده­اند. فدراسیون ورزش­های همگانی با هدف ایجاد امکانات و بسترسازی مناسب به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مردم و سلامتی، تندرستی، کارائی و بهره­وری هرچه بیشتر ایجاد شده است. فدراسیون ورزش­های همگانی با توجه به مسئولیت ساماندهی، طراحی و اجرای فعالیت­های ورزشی، چهارمحور اصلی و سه برنامه برای سلامت و تندرستی مردم طراحی نموده است که با توجه به گستردگی و وسعت عمل آن هماهنگی و همکاری سازمان­ها و وزارت­خانه­های مختلف را می­طلبد. چهارمحور اصلی فدراسیون ورزش همگانی چنین اعلام شده است:

  • فرهنگی تبلیغی
  • آموزش و تربیت نیروی انسانی
  • برگزاری مسابقات و همایش­ها
  • ساخت تجهیزات و تهیه امکانات

در این برنامه از هشت نهاد، وزارتخانه و سازمان­های خارج از فدراسیون به عنوان بخش­های لازم برای همکاری بیشتر یاد شده است. وزارتخانه­های کشور، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوریِ، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروهای مسلح و شهرداری­ها در این تقسیم­بندی قرار دارند.





تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ
ارسال توسط پورشیخ

مطرح شده در دیدار با مدال آوران المپیک و پارالمپیک 

١.در میدانهای ورزشی با اخلاق انسان و با جوانمردی ظاهر شوید.

٢.همه باید قلبا از زنان ورزشکار ما که در میدانها با حجاب، باعفاف،با قناعت و با وقار حاضر میشوند تشکر کنند.

٣.همه باید از قهرمانان ورزش جانبازان و معلولین تشکر کنند.

٤.قهرمانان و مدال آوران ما قدر خود را بدانند.

٥.ورزشکار ما بعد از پیروزی شعار یا حسین سر میدهد سجده و شکر گزاری میکند این خیلی کار اثر گذار و مهمی است .

٦.خصوصیات قهرمانی خودتان را حفظ کنید.

٧.در زبان هم ورزش را تبلیغ و توصیه کنید.

٨.تمام آحاد مردم باید به ورزش روی بیاورند.

٩.قهرمانان ملی مروج اخلاق و سنن ایرانی باشند.

١٠.مراتب خطر های اخلاقی ناشی از توجه افکار عمومی باشید.

١١.مغرور نشدن مردمی ماندن،جوانمرد ماندن برای مردم دل سوزان 

١٢.بی اخلاقی در رسانه های ورزشی متوقف شود.

١٣.مسئولین اولویتها را در رشته های ورزشی مورد نظر قرار دهند.

١٤.وقتی از یک مربی داخلی استفاده می کنید خوشحال می شوم و اساس سر افرازی میکنم.

١٥.بعضی از ورزشهای ما قواعد علمی ندارند برای اینها قواعد علمی وضع کنیم.

١٦.ورزش را از لحاظ علمی جلو ببریم.





تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

ساعت 8 صبح روز جمعه به همت مسئولین هیئت ورزشهای همگانی واداره ورزش و جوانان شهرستان اهر وبه مناسبت هفته تربیت بدنی  و ورزش  همایش بزرگ پیاده روی از جلوی قطعه شهدا تا قیزل قیه انجام پذیرفت در این همایش که فرماندار محترم و معاون محترم فرمانداری و حاج اقا اجری ریس اداره ورزش و جوانان حضور داشتند  به قید قرعه به تعدادی از همشهریان جوایزی تقدیم گردید.جا دارد از  مسیولین شهر ونیروی محترم انتظامی و اورژانس مخصوصا اعضای محترم هیئت ورزشهای همگانی و اقای پورشیخ ریس هیئت کوهنوردی که در این همایش ما را یاری فرمودند صمیمانه سپاسگذاری نمایم .

علی اصغر زین العابدینی ریس هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر





ارسال توسط پورشیخ

 

 

ساعت دو بعد از ظهر چهرشنبه 92/7/24همایش بزرک بادباک پرانی به همت هیئت ورزشهای همگانی به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش درزمین چمن استادیوم تختی  شهرستان اهر انجام گرفت و به تعدادی از شرکت کنندگان جوایزی به قید قرعه تقدیم شد  ازریاست محترم اداره ورزش و جوانان وریس هیئت ورزشهای همگانی  و مسئو.لین نیروی محترم انتظامی و برادر محترم سیفعلی قرطاسی عضو شورای محترم شهرستان اهرتشکر و قدر دانی می گردد در این همایش گروه گوهنوردی بااجرای صعود میمونی جلوه خاصی به این همایش داده بود





تاريخ : چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

صبح روز چهارشنبه 92/7/24اهمایش بزرگ دوچرخه سواری در شهرستان اهر به همت هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر و به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش برگزار گردیدبانوان از ساعت 8در میدان فوتبال و آقایان از ساعت 10 از قطعه شهدا تا جلوی اداره ورزش و جوانان دوچرخه سواری نمودند و به شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا شد حضور مردم گرم و نقش نیروی محترم انتظامی خیلی خوب به چشم می خورد  از فرماندهی نیروی انتظامی و راهنمائی و رانندگی همکاران محترم شان که در برقراری امنیت و کنترل ترافیکی همایش کمال همکاری را نموده بودند صمیمانه تشکر می نمایم  همچنین از مدیریت ادراه ورزش و جوانان برادر آجری و مسئولین هیئت همگانی برادر زین العابدینی تشکر و قدردانی می گردد

 





تاريخ : چهار شنبه 24 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

به مناسبت هفته تربیت بدنی وورزش و گرامیداشت دهه امامت و ولایت هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر همایش های زیر را برگزار خواهندنمودو به شرکت کنندگان در این همایشها به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد

همایش دوچرخه سواری ویژه بانوان از ساعت 8 صبح روز چهارشنبه مورخه 92/7/24در اطراف زمین چمن استادیوم تختی برگزار خواهد شد

 

همایش دوچرخه سواری ویژه اقایان از ساعت 10صبح روز چهارشنبه 92/7/24 از مقابل قطعه شهدا تا استادوم تختی برگزار خواهد شد

همایش بادبادک پرانی عمومی از ساعت 2 بعد از ظهر 92/7/24در زمین چمن استادیوم تختی برگزار خواهد شد

مسابقه امادگی جسمانی ویژه بانوان در روز پنج شنبه 92/7/25در سالن شهید کریم پور برگزار خواهد شد و به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد

همایش پیاده روی عمومی در روز چمعه مورخه 92/7/26از ساعت 8 صبح از مقابل قطعه شهدا به کوه قزل قیه برگزار خواهد شد

همایش ورزش صبحگاهی ویژه بانوان روز سه شنبه 92/7/30از ساعت 9 صبح در اطراف زمین چمن  استادیوم تختی برگزار خواهد شد 





تاريخ : جمعه 19 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

به اطلاع کلیه افراد ثبت نام کننده برای مربیگری درجه سه امادگی جسمانی می رساند کلاس از روز سه شنبه 92/6/12در محل استادیوم تختی برگزار خواهد شد





تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

همایش کوهروی همگانی به همت هیئت ورزشهای همگانی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت از محل دامنه کوه فزل قیه واقع در ضلع شمالی شهرستان اهر روز جمعه مورخع 92/6/8برگزار گردید





تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت همایش ورزش صبحگاهی  ویژه بانوان در زمین چمن استادیوم تختی روز پنج شنبه مورخه 92/6/7 برگزار گردید زین العا بدینی





تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت روز چهرشنبه 92/6/6 همایش ورزش صبحگاهی ویژه اقایان در محل زمین چمن استادیوم تختی با شرکت اقشار مختلف شهر به همت هیئت ورزشهای همگانی شهر برگزار گردید





تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

سركار خانم نعيمي نائب رئيس بانوان هيئت همگاني شهرستان اهر صعود موفق شما را به قله سبلان به همراه دوستان خود به شما و دوستان صعو.د كننده و خانواده محترمتان تبريك عرض مي نمائيم و براي شما در امورات زندگاني آرزوي سرافرازي و شادگامي داريم .





تاريخ : یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

دوستان ضمن تبریک عید سعید فطر و قبولی طاعات و عبادات از طرف خداوند متعال به اطلاع می رساند جهت ثبت نام در کلاس مقدماتی امداد و نجات با در دست داشتن کپی کارت ملی و شناسنامه و دو قطعه عکس تا روز یک شنبه به هیئت کوهنوردی شهرستان و یا به مسئولین گروههای کوهنوردی قوشاداغ و داغ داش اهر مراجعه نموده و ثبت نام نمائید . ضمنا این کلاس پیش نیاز کلاس امداد و نجات کوهستان خواهد بود و هیچ گونه هزینه  برای ثبت نام وجود ندارد .





تاريخ : پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

به اطلاع همشهریان عزیز و ورزش دوست می رساند که کلاسهای مربیگری ورزش صبحگاهی درجه 3 و درجه 2 مربیگری آمادگی جسمانی درجه 3 و مربیگری ایروبیگ درجه 3 در حال برگزاری می باشد لذا هیئت همگانی شهرستان از همه علاقه مندان جهت شرکت در این کلاسها دعوت بعمل می آورد علاقه مندان جهت ثبت نام به هیئت همگانی شهرستان  09143265437 آقای پورشیخ و 09144262048 آقای زین العابدینی تماس حاصل نمایند .

شرایط ثبت نام :

داشتن حداقل 20 سال تمام

فتوکپی شناسنامه و کپی کارت ملی

مدرک حداقل دیپلم

داشتن گواهی سلامت جسمانی

دو قطعه عکس 3*4

 





تاريخ : دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

امروز روز جمعه شهرستان اهر یک روز بی نظیر و داغ و شاد و به یادماندنی را کذراند مردم فهیم و ورزش دوست شهرستان اهر امروز از جلوی ساختمان شهرداری شهرستان اهر ساعت 30/7 حرکت کردند این برنامه بمناسبت روز زن و روز معلم ،روز کارگر برگزار گردید .و و در ادامه برنامه همگی قله را صعود نموده و برای ادامه برنامه قرعه کشی جوایز به پای قله برگشتند .و با شور اشتیاق قرعه کشی جوایز هم به پایان رسید .این برنامه با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر و شهرداری و شورای محترم شهر و اداره تعاون و رفاه اجتماعی و هیئت کوهنوردی شهرستان اهر برگزار گردید و لازم است که از همکاری تک تک دوستان صمیمانه قدر دانی نمائیم و اما جای دو دوست خیلی خالی بود بعلت گرفتاری برادر بزرگوارمان آجری رئیس اداره ورزش و جوانان که در نبود ایشان واقعا کمبود احساس نمودیم دیگری زین العابدینی رئیس هیئت بعلت فوت شوهر خواهرش حاضر نبودند که به ایشان هم تسلیت عرض می کنیم از مردم عزیزمان در مورد نواقصات پوزش خواسته و منتظر نظرات و پیشنهاداتشان هستیم .





تاريخ : جمعه 13 ارديبهشت 1392برچسب:همایش کوهروی همگانی در شهرستان اهر ,
ارسال توسط پورشیخ

دوست عزیز آقای زین العابدینی رئیس هیئت همگانی شهرستان اهر

فوت ناگهانی شوهر خواهرعزیزتان را به شما و همسر محترمتان تسلیت می گوئیم و از خداوند متعال خواهان آرامش به روح آن مرحوم و صبر استقامت بر بازماندگانش را مسئلت می داریم انشاالله خداوند برای شما صبر دهد .

از طرف اعضای هیئت همگانی شهرستان اهر .





تاريخ : جمعه 13 ارديبهشت 1392برچسب:پیام تسلیت ,
ارسال توسط پورشیخ

به اطلاع مردم شریف و فهمیده شهرستان اهر می رساند که هیئت همگانی ورز ش و جوانان شهرستان اهر شما عزیزان را برای دویدن و پیاده روی و نرمش و حرکت و سلامتی دعوت می نماید این هیئت همه روزه برای آقایان از ساعت 5:30 صبح برای پیاده روی و از ساعت 6:30 برای پیاده روی و دوی آرام دعوت می نماید و برای بانوان همه روزه در چندین سالن توسط مربیان مجرب و با مدیریت مسئول بانوان سرکار خانم نعیمی ورزش دایر می باشد لازم به ذکر است که تمام فکر و ذکر مدیریت ورزش و جوانان شهرستان اهر برادر آجری ورزش همه ی آحاد مردم بوده و دائما کوش زد می نماید که تمام امکانات و سالنهای شهرستان در صورت حضورمردم در اختیار ورزش همکانی قرار خواهد گرفت و ایشان این مطلب را هم ثابت کرده اند تا به حال  برای راحتی و عملی کردن فکر این دوست عزیزمان ما اعضای هیئت ورزشهای همگانی از تمام دوستان ورزشکار و ورزش دوست و مربیان و پیشکسوتان شهرمان دعوت می کنیم در زمینه حضور بیشتر همشهریان در ورزش مارا یاری نمایند .

تا زمان مدیریت برادر آجری فقط یک سالن در یک نوبت برای آقایان وجود داشت 5:30 تا 6:30 سالن تختی

از زمان مدیریت برادر آجری سالن عباس قلیزاده در دو نوبت 5:30 الی 6:30 و 6:30 الی 7:30 دقیقه و سالن مقداد از 6 صبح تا 7 صبح

سالن کوثر و سالن تختی صبح ها برای بانوان

تعداد اعضای بیمه شده ورزش همگانی جندین برابر بیشتر از سالهای قبل





تاريخ : چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:اطلاعیه ,
ارسال توسط پورشیخ

به اطلاع کلیه ی کسانی که در دروه مربیگری درجه سه ورزشهای صبحگاهی شرکت کرده بودند می رساند که مدارک و کارت مربیگری درجه 3 دوستان آماده تحویل می باشد جهت دریافت مدرک روزهای فرد از ساعت 5 بعد از ظهر در هیئت همگانی منتظر دوستان هستیم و ضمنا دوستانیکه مدرک آنها نیامده جهت تکمیل مدارک خود با هیئت تماس حاصل نمایند .





تاريخ : چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:مدارک مربیگری درجه 3,
ارسال توسط پورشیخ

همایش بزرگ بادبادک پرانی توسط هیئت ورزش های همگانی شهرستان اهر در مورخه 26/8/91 در زمین فوتبال شهرستان اهر با شرکت جمع کثیری از خانواده های محترم شهرستان اهر برگزار گردیددر این همایش که به مناسبت هفته خانواده و ایجاد روحیه نشاط و شادابی کودکان شهرستان زلزله زده بعد از زلزله اخیر وبرای اولین بار در شهرستان اهر برگزار گردید در این همایش به شرکت کنندگانی که بهترین بادبادک راطراحی کرده بودند و همجنین به بلندترین پرواز و بهترین شعار جوایزی اهدا گردید لازم می دانم از کلیه دست اندرکاران این هیئت و همچنین از کارکنان محترم اداره بهزیستی که با شرکت دادن بیماران در شادابی انها نقش موثری ایفا نمودند صمیمانه تقدیر و تشکر بعمل آوریم.





تاريخ : جمعه 26 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

امروز جمعه 28 ر7/91 همایش بزرگی در منطقه گویجه بیل با حضور مردم فهیم شهرستان اهر برگزار گردید همایش از روستای گویجه بیل شروع شده و تا قله ادامه یافت این همایش بعد از زلزله اولین همایش شهرستان اهر بود که در این همایش رئیس اداره ورزش و جوانان هم شرکت داشتند که ما شاهد فعالیت و کمک این اداره در روزهای سخت زلزله بودیم و شبانه روز کمک حال مردم بودند و با جان و دل با تمام داشته های اداره شب وروز در خدمت مردم بودند .و ما در این برنامه بعد از صعود به خدمت این مسئول محترم رسیده و از سا لنهای تمرین صبحگاهی سئوال کردیم که ایشان قول مساعد دادند که در روزهای آینده انشا الله یک سالن در اختیار ورزش صبحگاهی قرار خواهند دا د آقای آجری ادامه دادند که بعد از اینکه سالنهای دیگر خالی شد حتما در خدمت مردم عزیز خواهند بود . و آرزوی روز های شاد و سلامتی به همه را داشتند ایشان سفارش می نمودند که حتما همایش ها و برنامه های پیش بینی شده را اجرا نمایند برای روحیه و شادابی مردم محترم شهرستان ما هم آرزوی سلامتی و طول عمر با عذت و عظمت به خدمت ایشان داریم و خسته نباشید می گوئیم در این برنامه که از طرف هیئت همگانی ترتیب داده شده بود دوستان هیئت کوهنوردی گروه کوهنوردی قوشاداغ شهرستان اهر و گروه کوهنوری داغ داش اهر فعالانه شرکت داشتند که از همه ی دوستان کمال تشکر را داریم .





ارسال توسط پورشیخ

عملکرد هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر

هیئت ورزشهای همگانی تا اواخر سال 1389با مدیریت اقای عمراهی اداره می گردید و سال  1390مدیریت  هیئت به اقای علی اصغر زین العابدینی واگذار گردید  تاسال 1389 این هیئت فاقد هرگونه دفتر جهت انجام امور اداری و محل خاص بود و حتی حساب مدون بانکی نیز نداشت هنگام رد و تحویل هیئت فقط و فقط یک ابلاغ توسط ریاست وقت به زین العابدینی تحویل داده شد و هنگامی که از اقای عمراهی اعضای چدید در مورد وسایل و تجهیزات ، مدارک واسناد مالی و ادارِی سوال کردند ایشان فرمودند هیچگونه مدارک و اسناد هزینه و ... نداریم به لطف خداوند منان و با همکاری اعضای جدید این هیئت نو پا ( البته به گفته اقای عمراهی 30 سال بود که این هیئت را اداره می کردند)فاقد هرگونه امکانات شروع به فعالت کرد ابتدا با تلاش و کوشش ریاست هیئت با همکاری اعضای جدید محلی به عنوان دفتر در اختیار هیئت ورزشهای همگانی قرار گرفت طی نامه ای از سوی ریاست وقت اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر اعلام گردید نظر به اینکه در سال گذشته تعداد افراد بیمه شده این هیئت 1 نفر بود لذا این هیئت جز هیئت های غیر فعال به حساب می اید و از ارائه خدمات به این هیئت ممانعت به عمل خواهد آمد این در حالی بود که تعدادی از افراد هر روز صبح از ساعت 5/5 الی 5/6 در سالن تختی اقدام  به ورزش صبحگاهی می کردند هر گاه تلاش می شدجهت بیمه نمودن ورزشکاران ورزش صبحگاهی با ممانعت اقای عمراهی روبرو می گردید  کمیته بانوان هیئت غیر فعال بود واز رشته های دیگر هیئت نیز نامی برده نمی شد با این اوصاف هیئت جدید شروع به فعالیت نمود اقداماتی که ذیلا اعلام می گردد انجام دادند

1 - ابتدا تعداد بیمه شدگان سال 90را به 17 نفر اقایان و 25 نفر بانوان افزایش یافت سالن کوثر به عنوان سالن بانوان در ورزش صبحگاهی به فعالیت پرداخت در سال 1391 تا تاریخ 31/3/91بیمه شده های هیئت اقایان 70نفر بانوان 60 نفر افزایش یافته در ورزش صبحگاهی سه سالنهای تختی ، مفداد برای آقایان و کوثر برای بانوان اختصاص یافته است

2 - در همایش ها همایش ماهیگیری ، دوچرخه سواری عمومی پیاده روی و همگانی کوه روی همگانی انجام گرفته است

3 -  علاوه بر ورزش صبحگاهی کمیته های دارت ، دوچرخه سواری عمومی ، پیاده روی همگانی کوه روی همگانی ماهیگیری همگانی ، کمیته بادبادک پرانی و گردشگری طبیعت و ورزشهای بومی و محلی  فعال گردیده است

4 - برای اولین بار این هیئت اقدام به برگزاری همایش پیاده روی در شهر هوراند از توابع شهرستان اهر نموده است

5 - برای اولین بار در شهرستان اهر برای 37 نفر از ورزشکاران  مرد و زن کلاس مربیگیری ورزش صبحگاهی زیر نظر فدراسیون ورزشهای همگانی تشکیل گردیده و کارت مربیگری  درجه 3 صادر شده است

6 - برای اولین بار هیئت اقدام به ثبت نام برای برگزاری کلاس مربیگری یوگا نموده که مقدمات لازم فراهم گردیده مجوز از فدراسیون اخذ شده است

7 - در خرداد سال 91 برای اولین بار چهار همایش در یک ماه به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر برگزار گردیده است   و به شرکت کنندگان به قید قرعه بدون مساعدت سایر ادارات و نهادهای دولتی جوایزی اهدا گردیده است ( همایش پیاده روی 5/3/91اهر – همایش دوچرخه سواری 12/3/ 91 –همایش پیاده روی 19/3/91 شهر هوراند – همایش ماهیگیری 26/3/91 در سد ستارخان )

 امید است با مساعدت شهروندان ورزشکاران و مسئولین محترم شهر بتوانیم گامهای موثر تری برداریم کلام آخر را با حدیثی از پیامبر اکرم به پایان می رسانیم که می فرمایند بهترین شما کسی است که سود و خیر بیشتری به دیگران برساند والسلام  من الله توفیق و علیه تکلان

 





تاريخ : جمعه 2 تير 1391برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر طبق برنامه ،روز جمعه مورخه 26/3/91 در سد ستارخان اهر از ساعت 6 صبح الی 9 صبح همان روز همایش ماهیگیری برگزار خواهد نمود و به شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد برادر زین العابدینی ریس هیئت ورزشهای همگانی با اعلام این خبر از شهروندان خواست به منظور ایجاد نشاط و آرامش روحی اعضای خانواده در این همایش شرکت نمایند





تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

همایش پیاده روی  به همت هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اهر با مساعدت وهمکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر روز جمعه مورخه19/3/91در شهر هوراند برگزار گردید

این همایش که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهربرگزار گردید از محل میدان یادبود تا سالن تربیت بدنی ادامه داشت جمع کثیری از اهالی هوراند شرکت کردنددر این همایش به 37 نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی از جمله سه عدد دوچرخه و .... اهدا گردید

چا دارد از بخشداری هوراند ،شهرداری ،شورای شهر ،نیروی انتظامی ، اورژانس و اداره آموزش و پروش کمال تشکر

و قدردانی به عمل اید





تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط پورشیخ

برای اولین بار در شهرستان اهر همایش دوچرخه سواری برگزار کردید شرکت دوستان دوچرخه سوار در این برنامه واقعا چشم گیر بود که قابل تقدیر و تشکر می باشد . دوستان ما در هیئت همگانی و همچنین دغدغه ی مدیریت اداره ورزش و جوانان شهرستان برادر آجری هم ورزش همه ی مردم شهرستان اهر می باشد که همه روزه در این مورد در تلاش می باشند که ما هم دوعا گوی سلامتی و همچنین موفقیت ایشان هستیم و از مردم شهرستان اهر در خواست کمک همه جانبه هم شرکت در برنامه ها ی ورزشی و هم کمک فکری در مورد ورزش همگانی شهرستان هستیم که رشته های این هیئت زیاد بوده و باعث سلامتی مردم عزیزمان خواهد بود پس ما منتظر پیشنهادات و هرگونه انتقادات سازنده دوستان ورزشکار و کاردان هستیم دست همه ی مربیان ورزشهای مختلف را فشرده و می بوسیم که ما را در این امر مهم یاری نمایند .

درج عکس بزودی





تاريخ : جمعه 12 خرداد 1391برچسب:همایش دوچرخه سواری در شهرستان اهر ,
ارسال توسط پورشیخ

امروز روز جمعه مردم شهرستان اهر در یک همایش بی نظیر شرکت نمودند این همایش توسط اداره ورزش و جوانان باکمک هیئت همگانی شهرستان و بسیج شهرستان برگزار گردید در ا ین همایش شرکت مردم قابل تقدیر بوده و در همین جا از ملت فهیم و قدر دان شهرمان کمال تشکر را داریم .

 





تاريخ : جمعه 5 خرداد 1391برچسب:همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی ,
ارسال توسط پورشیخ

تمرينات گرم کننده، تمرينات ساده کششي هستند که با انجام آن بدن براي انجام ساير تمرينات آماده مي شود. به خصوص قبل ازانجام تمرينات انعطاف پذيري و تمرينات قدرتي بايد حتما حرکات گرم کننده را انجام دهيد. قبل از انجام هر حرکت يک نفس عميق بکشيد.
- بايستيد و دست ها را روي شانه بگذاريد. در حالي که به روبرو نگاه مي کنيد، شانه ها را به سمت عقب بکشيد. از يک تا شش بشماريد. به حالت اول برگرديد.
- بايستيد دست ها را روي شانه بگذاريد. در حالي که به روبرو نگاه مي کنيد، شانه ها را به سمت جلو بکشيد از يک تا شش بشماريد. به حالت اول برگرديد.
- در حالي که دست ها در کنار بدن آويزان است، هر دو شانه را بالا ببريد . از يک تا شش بشماريد. به حالت اول برگرديد.
- دست راست را به سمت بالا ببريد. مثل اينکه مي خواهيد دستتان را به سقف بزنيد. به حالت اول برگرديد. اين حرکت را با دست چپ تکرار کنيد. 4 تا 8 بار اين حرکت را تکرار کنيد.
-در حالي که دست ها در کنار بدن آويزان است،بايستيد. هر دو دست را به سمت جلو بياوريد. انگشتان دست را در هم فرو کنيد. دقت کنيدکه کف دست ها رو به جلو وآرنج ها صاف باشند. از يک تا شش بشماريد. به حالت اول برگرديد.
- دست ها را روي شانه بگذاريد. شانه ها را از عقب به سمت جلو به صورت نيم دايره بچرخانيد. در طي اين حرکت آرنج ها خود به خود از پهلو به جلو مي آيند. سعي کنيد حرکت به آرامي و با کنترل انجام شود. اين حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنيد.
- در ادامه حرکت قبل، شانه ها را از جلو به سمت عقب به صورت نيم دايره بچرخانيد. در طي اين حرکت آرنج ها خود به خود از جلو به پهلو مي روند. سعي کنيد حرکت به آرامي و با کنترل انجام شود. اين حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنيد.حرکات 1 تا 7 را مي توان در حالت نشسته بر روي صندلي يا روي زمين هم انجام داد. طوري ورزش کنيد که نفس کم نياوريد.
- پشت به ديوار بايستيد. به آرامي به سمت راست بچرخيد و سعي کنيد کف دست چپ را به ديوار برسانيد. به حالت عادي برگرديد. اين حرکت را به سمت چپ نيز انجام دهيد. اين حرکت را 3 تا5 بار تکرار کنيد.
- پشت يک صندلي بايستيد. پشتي صندلي را با دو دست بگيريد. پاي راست را جلو و پاي چپ را به اندازه يک گام، عقب قرار دهيد. زانوي پاي راست را خم کنيد. در حالي که زانوي پاي چپ صاف و کف پاي چپ روي زمين است. پنجه پاها بايد رو به جلو باشد. (اگر حرکت را درست انجام دهيد در پشت ساق پاي چپ احساس کشش مي کنيد)از يک تا شش بشماريد. به حالت عادي برگرديد. اين حرکت را در حالتي که پاي چپ جلو و پاي راست عقب است تکرار کنيد.
- دو دقيقه درجا راه برويد. پاها را بالا بياوريد و دست ها را آزادانه حرکت دهيد مثل رژه رفتن. براي انجام اين حرکت بهتر است کفش ورزشي بپوشيد و يا اينکه زير پايتان يک چيز نرم مثلا چند لايه پتو يا يک تشک باشد.

منبع: www.parsiteb.com





تاريخ : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:چند تمرین ساده برای گرم كردن بدن,
ارسال توسط پورشیخ

1. پله نوردی
همان فایده ای را که از انجام تمرین استپ ایروبیک در باشگاه می برید را می توانید در خانه به دست آورید. اگر در خانه تان راه پله دارید، می توانید با بالا و پایین رفتن از آنها ورزشی بسیار عالی انجام دهید. برای شروع، در پایین راه پله بایستید، و به مدت یک دقیقه در جا راه بروید تا کمی عضلات پاهایتان گرم شود. بعد، روی پله اول قدم بگذارید و برگردید. این حرکت را روی پله اول فقط 10 مرتبه تکرار کنید. باز به مدت 15 ثانیه درجا راه بروید. سپس، دو پله اول را بالا رفته و برگردید، بعد یک پله بالا رفته و باز برگردید. این حرکت را نیز 10 مرتبه تکرار کنید. سپس سه پله بالا رفته، برگردید، بعد دو پله بالا رفته و برگردید و دوباره یک پله بالا رفته و برگردید. این حرکت را نیز 10 مرتبه تکرار کنید. این الگو را تا 10 پله ادامه دهید. پس از پایان تمرین مطمئناً حس سوزش را در پاهایتان احساس خواهید کرد. بالا رفتن بیشتر از 10 پله را توصیه نمی کنیم چون برگشتن و پایین آمدن از آن کمی خطرناک می شود. اگر احساس سرگیجه کردید، کمی آرامتر شروع کنید. چند مدت روی سه پله کار کنید و کم کم که استقامتتان بالاتر رفت، تعداد پله ها را افزایش دهید.

2. لگد با کاناپه
می توانید با استفاده از کاناپه بعنوان یک تکه تجهیزات ورزشی، روی عضلات ران و باسن خود کار کنید. سر پا بایستید، طوریکه یکی از دسته های کاناپه روبه رویتان باشد. به جلو خم شوید، وزنتان را روی دسته کاناپه بیندازید. سرتان را پایین نگه دارید تا به عضلات گردنتان فشار وارد نشود. با پای راستتان به سمت عقب کیک یا لگد بزنید، به صورتیکه کف پایتان با سقف موازی شود و بعد دوباره آنرا پایین بیاورید. اگر حرکت را درست انجام دهید باید در عضلات باسن و ران احساس سوزش کنید. 15 تکرار برای هر کدام از پاها انجام دهید.

3. بلند کردن سبد رخت چرکها
یک سبد رخت چرک پر از لباس همیشه هم لازم نیست شما را یاد کارهای پر زحمت خانه بیندازد. سبد را در دست گرفته و بالای سر ببرید و همانجا بالا و پایینش کنید. برای هر بالا بردن حداقل 3 تکرار انجام دهید. اگر وزن آن برایتان خیلی سنگین است، می توانید کمی از لباسهای درون آن را بیرون بیاورید. این ورزش روی عضلات سرشانه، بازو و زیر بغل کار می کند. این حرکت را به صورتی دیگر هم می توانید انجام دهید و آن این است که روی زمین دراز بکشید و سبد را از روی سینه بالا و پایین کنید.

4. ویدئوهای ورزشی
فیلم های ویدئویی ورزشی بسیار خوبی در بازار وجود دارد که می تواند کمک بسیار خوبی برای تناسب اندام شما باشد. در این نوارهای ویدئویی، حرکات و تمرینات بسیار خوبی برای کار کردن روی عضلات بازو، شکم، رانها و باسن با نمایش طریقه انجام دادن آنها آورده شده است. بد نیست سری هم به فروشگاه فیلم های ورزشی بزنید.

5. آگهی های بازرگانی
اگر عادت دارید همیشه جلوی تلویزیون بنشینید و حتی غذاهایتان را هم جلو تلویزیون میل می کنید، این تمرین دقیقاً برای شما مفید است. حین تماشای تلویزیون می توانید با استفاده از وزنه های 2 تا 5 کیلویی حرکت جلو بازو انجام دهید. وقتی پیام های بازرگانی شروع می شود، از جایتان بلند شوید تا کمی تمرین شدتی انجام دهید. چند تا بشین پاشو بزنید، شنا بزنید، دراز نشست بروید و بالاخره ضربان قلبتان را بالا ببرید. وقتی برنامه دوباره شروع شد، به سراغ تمرین سبک نشسته تان (مثلاً جلو بازو) بروید. این چرخه را در طول تماشای تلویزیون ادامه دهید.

6. دراز نشست ترکیبی
برای کار کردن روی عضلات شکمتان لازم نیست حتماً در باشگاه ورزشی اسم نویسی کنید یا مربی خصوصی داشته باشید. برنامه درازنشست را خیلی راحت حتی میتوانید در سالن نشیمن خانه تان انجام دهید. اگر در درازنشست با درد گردن مشکل دارید، برای شما دستگاه های درازنشست نشسته بهتر است چون به گردن شما آسیبی نمی رساند. اگر درازنشست را درست انجام دهید، عضلات گردنتان نباید کشیده شود اما خیلی از افراد نمی توانند این حرکت را درست انجام دهند تا به گردنشان آسیب نرسد. به همین دلیل بهتر است آرام آرام شروع کنید. پس برای بالا آمدن تا 5 بشمرید و برای پایین رفتن هم همینطور. 5 تکرار با همین شیوه انجام دهید. با همین تعداد تکرارهای کم هم سوزش را در عضلات شکمتان احساس خواهید کرد. سپس سه ست 15 تکراره با سرعت متوسط درازنشست بزنید. بعد از اتمام درازنشست معمولی، درازنشست چرخشی را برای هر طرف انجام دهید به این صورت که وقتی بالا می آیید آرنج هر دست (مثلاً اگر برای سمت راست درازنشست می زنید، آرنج دست راست) به زانوی مخالف خود بخورد.

7. پرس صندلی چرخدار
اگر در خانه صندلی چرخدار برای میز کامپیوتر دارید، می توانید چند حرکت دست و بازو را وقتی پشت میزتان نشسته اید انجام دهید. درحالیکه روی صندلی خود نشسته اید، دو لبه میز را با دست نگه دارید، و با استفاده از عضلات بازو سعی کنید خودتان را به سمت میز بکشید و بعد دوباره خودتان را به عقب هل دهید. این حرکت روی عضلات جلوبازویتان کار می کند.

8. مارش حین ظرف شستن
زندگی خیلی پرمشغله است، به همین دلیل اگر وقت ندارید می توانید چند کار را همزمان انجام دهید. مثلاً وقتی جلوی ظرفشویی ایستاده اید و ظرف می شویید، میتوانید در جا مارش بزنید. همینطور می توانید تمرین ساق هم انجام دهید. فقط کافی است روی پنجه پا خودتان را بالا و پایین بکشید.

9. وقت تردمیل
اگر توانایی مالی داشته باشید و بتوانید حداقل یک تکه تجهیزات ورزشی برای خانه خریداری کنید، این وسیله حتماً باید تردمیل باشد. راه رفتن و دویدن روی تردمیل، تمرین قلبی عروقی و هوازی بسیار عالی برای شما خواهد بود. حداقل روزی سی دقیقه روی تردمیل کار کنید. می توانید شیب ها و سرعت های مختلف را امتحان کنید.

منبع: www.parsiteb.com





تاريخ : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:10 تمرين ورزشي ساده بدون نياز به دستگاه ورزشي,
ارسال توسط پورشیخ

ورزش به فعالیت‌ها یا مهارت‌های عادی جسمانی گفته می‌شود که بر پایه یک رشته قوانین مورد توافق همگان و با اهداف تفریحی یا برای مسابقه، نشاط شخصی، دستیابی به ورزیدگی، مهارت‌جویی یا آمیزه‌ای از این اهداف انجام می‌گیرد. تعریف ورزش به هدف و منظور از انجام آن بستگی دارد. برای نمونه پیکارهای شنا که در برابر هزاران نفر در یک استخر سرپوشیده مسابقاتی انجام می‌گیرد یک گونه از ورزش بشمار می‌رود در حالیکه شنا در یک استخر معمولی یا در دریا یک تفریح شمرده می‌شود. رشته‌های فراوانی در ورزش وجود دارند و مردم زمان و هزینه زیادی را چه به عنوان شرکت کننده و چه به عنوان تماشاگر صرف ورزش می‌کنند. ورزش و ورزش کردن طی سالیان طولانی از قالب یک تفریح و سرگرمی به قالب یک حرفه و فعالیت درآمده‌است و تعداد بیشماری از ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر جهان از طریق ورزش به ثروت رسیده‌اند. این یکی دیگر از خصوصیات ورزش به شمار می‌آید.
واژه ورزش که از دیرباز معنای تمرین و ممارست داشت به هنگام تصویب «قانون ورزش اجباری در مدارس» در ۱۶ شهریور ماه ۱۳۰۶ خ به‌طور رسمی به معنای امروزی وارد قاموس واژگان دولتی ایران شده‌است.

تاریخچه
توسعه ورزش‌ها با توجه به تاریخچه کامل آنها به ما مطالب مهمی درباره تغییرات اجتماعی و همچنین به مقدار زیاد درباره خود ورزش‌ها می‌آموزد.

کشف‌های بسیار مدرنی در فرانسه، آفریقا و استرالیا درباره هنر غارنشین‌ها وجود دارد(برای مثال لاسکائوکس) را از زمان ماقبل تاریخ ببینید که شواهدی برای جشنهای مذهبی، رفتارها و غیره را نشان می‌دهد. بعضی ازتاریخهای این منابع به ۳۰۰۰۰ سال قبل مربوط می‌شود که با تاریخ نویسی کربنی ثبت شده‌اند. اگرچه شواهد مستقیم کافی درباره ورزش از این منابع وجود ندارد، منطقی است که تصور کنیم که فعالیت‌هایی در این دوران وجود داشته معادل تعریف ورزش در زمان ما است.

واقعیت‌های هنری و ساختاری وجود دارد که نشان می‌دهد که چینی‌ها با ورزش و فعالیت‌هایی در ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح سروکار داشته‌اند. به‌نظر می‌رسد که ورزش ژیمناستیک یکی از ورزشهای محبوب و عمومی در چین باستان بوده‌است. آثار باقیمانده از فرعون‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از ورزش‌ها، شامل شنا و ماهیگیری، بطور کامل توسعه و تکمیل شده بود و بطور منظمی در چندین هزار سال قبل در مصر باستان انجام می‌شده‌اند. سایر ورزشهای مصر باستان شامل پرتاب نیزه، پرش ارتفاع و کشتی گرفتن بود. ورزش‌های ایران یا پرشیای باستان مانند هنر نظامی ایرانیان درزمان زرتشتیان ارتباط نزدیکی با مهارت‌های دفاعی و رزمی جنگی داشت. از رشته‌های ورزشی دیگری که در پرشیا رواج داشت از چوگان و شمشیربازی سوار بر اسب می‌توان نام برد. در اروپا، علائم باقیمانده از ایرلند باستان شمایلی از آماده کردن جنگاوران برای جنگ را نشان می‌دهد که یادآور ورزش هاکی ایرلندی در عصر حاضر است. پیشینه این تصاویر به ۱۳ قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

شمار زیادی از رشته‌های ورزشی از قبیل، کشتی ، دویدن، بکس، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک ، راندن گاری در زمان یونان باستان وجود داشته‌اند. این فعالیت‌ها ارتباط فرهنگ نظامی و توسعه ورزش در یونان باستان را نشان می‌دهد. از زمانی که یونانی‌ها المپیک را بوجود آوردند، ورزش بخشی از فرهنگ این کشور شده‌است. بازیهای المپیک در ابتدا هر چهار سال یکبار در المپیا (دهکده کوچکی در پلئوپونس) برگزار می‌شده‌است. از آن روزگار تا زمان حال این ورزشها به‌شکل فزاینده‌ای سازمان یافته‌تر شده‌اند و مقررات ویژه‌ای برای آنها تدوین شده‌است. صنعتی شدن زمان استراحت و تفریح بیشتری برای شهروندان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه فراهم کرده و باعث شده مدت زمان بیشتری برای ورزش صرف کنند. چه به‌عنوان تماشاچی مسابقه‌های هیجان‌انگیز ورزشی و چه به‌عنوان شرکت کننده در اینگونه رقابت‌ها. این گرایش‌ها و تمایل‌ها با کارآیی مد یاوسایل ارتباط جمعی گسترده و ارتباطات جهانی وسیع ادامه دارد. حرفه‌ای شدن در یک ورزش یک مورد و امتیاز خاصی شده و بعلاوه بودن آنها محبوبیت ومردمی بودن ورزش ها را افزایش داده‌است، تا آن جا که طرفداران ورزش ها شروع به تبلیغ و نمایش ورزشکاران حرفه‌ای از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت کرده اند—که همه آنها در تمرین ها و رقابتهای ورزشی با ورزش‌های آماتور شرکت و نقش دارند.

فوتبال محبوب‌ترین و مردمی‌ترین ورزش در سطح جهان است.

جایگاه ورزش در ایران باستان
دکتر گریشمن، باستان شناس فرانسوی درباره ورود آریان‌ها هزار سال قبل از میلاد می‌گوید: این سواران ایرانی با زن، بچه و گله وارد شدند و مزیت تقسیم ناحیه را به مالک کوچک متعدد به دست آوردند و بیشتر آنان همراه گروه سواران خود به خدمت امرای محلی درآمدند.


آریایی‌ها یکی از شعب مردمان هند و اروپایی بودند. برخی از باستان شناسان معتقد هستند که ساکنین اولیه آریان ها یا آریایی ها در قسمت شرقی و جنوب شرقی دریای خزر بوده و برخی دیگر آن ها را به مردمان قفقازیه که به قسمت‌های جنوبی خزر آمده‌اند نسبت می‌دهند.

اینان مردانی بودند که به عنوان سرباز مزدور زندگی می‌کردند. ایشان سربازانی را تشکیل می‌دادند که می‌بایست یک روز جانشین امرایی بشوند که خود در خدمت ایشان بودند.

تاریخ مهاجرت آن ها نیز به درستی روشن نیست ولی بین دو هزار سال تا پانصد سال قبل از میلاد این قوم به سرزمین ایران آمده و افراد بومی و محلی را به جنوب برده‌اند.

بنابراین آریان ها مردمانی قوی، سلحشور و صحرا گرد بوده و کار عمده شان پرورش حیوانات اهلی و شکار و سواری و تیراندازی بوده‌است.

ورزش و تقویت قوای بدنی و مهارت در جنگ و سواری و تیراندازی و راهپیمایی از اصول متداول این مردم بوده‌است قومی که دائما در حال کوچیدن و منازعه با بومی‌های محلی بوده و به قهر و غلبه زمینها و کشتزارها را تصاحب می‌کرده قطعا باید چالاک و سلحشور و بردبار و قوی اندام باشند.

این مردم بتدریج شهر نشین شده و ده و شهر و قصبه بوجود آورده‌اند از وقتی که آریان ها شهر نشین شدند همیشه مورد هجوم شعبه دیگر آریایی ها – سکاها واقع شدند.

قبل از تشکیل دولت ماد، آریان ها بشکل ملوک الطوایفی می‌زیسته و رئیس هر خانواده با قدرت کامل خانواده را اداره می‌کرد، و در مواقع جنگ یکی از رؤسای این خانواده فرماندهی لشکر را به عهده می‌گرفتند که بعدا مقام سلطنت از همین اختیارات به وجود آمد. در آن زمان هیچ یک از امراء و سلاطین قدرت رئیس خانواده را تهدید نمی‌کردند.

از قرن نهم قبل از میلاد سه تیره بزرگ آریایی در سرزمین ایران به حکومت رسیدند، در مشرق باختری‌ها، در مغرب مادها و در جنوب پارس ها.

آن چه از اخلاق و آداب این زمان روشن است حالت آماد گی قوم آریایی برای حرکت و جنگ و دفاع بوده و در این عصر کشت غلات کاملا مرسوم شده و در دهات و قصبات مزارع رونق بیشتری یافتند.

تربیت حیوانات اهلی را عملی ساخته و اسب و سگ از نظر فوایدی که در جنگ و سفر و حضر و نگهبانی رمه و گله داشتند بیشتر اهمیت داشت.

روحیه ورزشکاری
تحریک و تحرک بخشیدن به ورزشها اغلب یک حالت ووسیله بیاد ماندنی نمی‌باشد. برای مثال، پیشقدمان دریانوردی و قایق رانی اغلب می‌گفتند که اغلب مسابقه قایق‌های باد شونده به معنی تحریک بخشیدن به مهارتهای یادگیرندگان قایق رانی و دریانوردی است. اما با وجود این، اغلب مهارتهای محرک برای افزایش قابلیت کارآیی و عملکرد در موقع رقابت بیشتر از یادگیری باهم ادغام می‌شوند. روحیه ورزشکاری یک روحیه یا حالتی را بیان می‌کند که از آن فعالیت یا رقابت بخاطر خود آن لذت می‌برند.این حالت عاطفی معروف توسط خبرنگار ورزشی Grantland Riceبه این صورت معنی می‌شود که مهم نیست که شما برنده یا بازنده شدید بلکه این مهم است که بازی را انجام داده‌اید.، " و شعار المپیک مدرن که توسط بنیان گذار آنPierre de Coubertinاین است.مهمترین چیز... این نیست که برنده نشدید اما این است که شما شرکت کردید، نمونه‌هایی از بیان این حالت عاطفی مناسب هستند. بیان می‌شود

اما اغلب فشار برای رقابت یا یک تمایل فردی برای احراز کارآیی&mdash مانند فشار و زور تکنولوژی&mdashمی تواند بر بازی لذت بخش و رقابت عادلانه توسط شرکت کنندگان تاثیر بگذارد.

افراد مسئول برای فعالیتهای تفریحی اغلب در جستجوی شناخته شدن و کسب احترام در ورزشها هستند که با پیوستن به فدراسیون ورزشها مانند کمیته بین المللی المپیک یا با تشکیل هیئت منظم وقانونی اقدام به این کار می‌کنند. دراین صورت ورزشها از حالت تفریحی به حالت رسمی عوض می‌شوند: در ارتباط با اعضای جدید اخیر از قبیل دوچرخه سواران BMX، کوهنوردان برفی، و کشتی گیران هستند بعضی از این فعالیتها جنبه عمومی و همگانی دارند اما شکل گیری غیر یکسان در فرمهای مختلف برای مدت زمان طولانی دوام داشته‌است. در حقیقت، مققرات رسمی ورزشها در ارتباط با زندگی مدرن و توسعه فزاینده‌است.

روحیه ورزشکاری، تحت هر اسمی مربوط به رفتار رقابت کننده در قبل، در طی و بعد از رقابت می‌باشد.نه تنها اگر یک ورزشکار برنده شود باید روحیه ورزشکاری خوبی داشته باشد وآن را حفظ کند بلکه اگر او ببازد باید همچنین این روحیه را حفظ کند. برای مثال در فوتبال روحیه ورزشکاری چنان ملاحضه شده‌است که برای معالجه یک ورزشکار زخمی از طرف مقابل توپ را به بیرون از زمین بازی شوت می‌کند که امکان معالجه او را فراهم سازند.بطور دوجانبه تیم دیگر انتظار دارد که توپ را در موقع پرتاب به داخل زمین بازی دریافت کند

خشونت در ورزشها شامل رد شدن از روی خط رقابت عادلانه و ایجاد خشونت و دعوا است. ورزشکاران، مربیان، طرفداران آنها و والدین بعضی وقتها رفتار خشونت آمیز را بر علیه افراد یا املاک و تاسیسات در نمایش ناراحتی از عادلانه بودن نمایش، احاطه طرف مقابل و عصبانیت یا جشن و سرور در پیش می‌گیرند.

تغذیه
امروز بیش از هر زمان دیگری ارزش فعالیتهای بدنی و نقش آن در سلامت شناخته شده‌است. در واقع زندگی ماشینی، فعالیتهای حرکتی روزمره را کاهش داده و برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماریها ورزش امری ضروری است. گاهی یک ورزشکار فراتر از حفظ سلامتی در رشته‌ای خاص جهت کسب مقام قهرمانی کوشش مستمر می‌نماید که در این شرایط تمامی عوامل در بدن تغییر می‌کنند. قلب، ریه، دستگاه گوارش، هورمون‌ها، سیستم عصبی و بخصوص ماهیچه‌ها نیاز به تطابق با وضعیت جدید دارند. در واقع هیچ استرس و فشاری مانند یک ورزش سنگین و طولانی مدت روی بدن تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین جهت کسب مقام قهرمانی یکی از مسایل مهم، تغذیه ورزشکاران است. البته فراموش نکنیم هدف از ورزش، سلامتی روح و جسم است و در کنار آن رقابت سالم در مسابقات و نه فقط کسب مقام قهرمانی به هر قیمتی.

انرژی
انرژی مورد نیاز برای یک ورزشکار به عوامل مختلفی مثل خصوصیات فردی ورزشکار (قد، وزن، جثه فرد، جنس، سن و بلوغ)، مدت ورزش، نوع و شدت ورزش و شرایط جغرافیایی محل زندگی فرد بستگی دارد. بطور کلی طی فعالیت ورزشی از یک طرف میزان متابولیسم پایه (BMR) افزایش می‌یابد و از طرف دیگر فعالیت فرد زیاد می‌شود. بنابراین مقدار نیاز انرژی بین ۳ تا ۶ هزار کیلو کالری در روز توصیه می‌شود. برای ورزش‌های سنگین مثل اسکی، ماراتن و ورزش‌های تیمی حداکثر انرژی لازم است که برای این نوع ورزش‌ها توصیه می‌شود ۷۵-۷۰ درصد کالری رژیم از منبع کربوهیدرات که قسمت اعظم آن از نوع کمپلکس می‌باشد تأمین گردد.

در ورزش‌هایی که انرژی زیادی در مدت کوتاه نیاز دارند مثل کشتی و شنای ۵۰ متر، میزان نیاز انرژی بین ۵۰۰-۳۰۰۰ کیلو کالری است. کمترین میزان نیاز به انرژی مربوط به فعالیت‌های ورزشی با شدت کم و مدت طولانی و یا ورزش‌هایی که با شدت زیاد و مدت کم انجام می‌شود است. ورزش‌هایی مثل پرش طول، پرش ارتفاع، پرتاب دیسک، پرش با نیزه و غیره .... به طور کلی میزان نیاز انرژی برای زنان ورزشکار ۱۰ درصد کمتر از مردان ورزشکارمی‌باشد.

پروتیین
پروتیین برای رشد و بازسازی، انقباض عضلانی و گاهی تولید انرژی برای ورزشکاران لازم است. اما مصرف زیاد پروتیین بر قدرت عضلانی نمی‌افزاید (فقط حجم عضلات را زیاد می‌کند) و توصیه می‌شود ۱۵-۱۲ درصد انرژی مصرفی بایستی از منبع پروتیین تأمین می‌شود. چون نیاز ورزشکاران به انرژی افزایش می‌یابد، بنابراین مقدار پروتیین مورد نیاز برای فعالیت‌های ورزشی حداکثر ۵/۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است که در مورد پروتیین مصرفی توصیه می‌شود.

نسبت پروتیین حیوانی به گیاهی ۶۰ به ۴۰ می‌باشد و نوع پروتیین مصرفی بهتر است از گوشت‌های کم چربی (گوشت سفید مثل مرغ و ماهی) و بیشتر بصورت کبابی یا آب پز باشد. سفیده تخم مرغ و لبنیات کم چربی نیز از منابع خوب پروتیین هستند. جگر منبع خوبی از پروتیین، آهن، فسفر، ویتامین‌های گروه AوB می‌باشد. اما بدلیل اینکه غنی از اسیدهای نوکلییک، ترکیبات پورین‌دار و کلسترول است، مصرف آن بیش از هفته‌ای یک بار توصیه نمی‌شود. باید به این نکته توجه کرد که مصرف زیاد پروتیین باعث ایجاد عوارضی مثل از دست دادن کلسیم، خشکی بدن، ایجاد نقرس، دهیدراتاسیون یا کاهش آب بدن، کنونریس و اختلالات کلیوی می‌شود.

چربی
جهت تولید انرژی برای فعالیتهایی که مدت زیادی طول می‌کشد سوختن مواد حاوی چربی ضروری است. با طولانی شدن ورزش، اسیدهای چرب آزاد از ذخایر بافت چربی رها می‌شوند و برای مصرف عضلات به عنوان سوخت استفاده می‌شوند.

عضلات در ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ابتدای ورزش از گلوکز و گلیکوژن ذخیره شده استفاده می‌کنند و پس از ۹ دقیقه اسیدهای چرب آزاد جهت سوخت مصرف می‌شوند. تحقیقات نشان داده که چربی زیاد در رژیم غذایی باعث کاهش قدرت ورزشکاران می‌شود. در تحقیقی که روی دوچرخه سواران انجام گرفته مشاهده شده دوچرخه سوارانی که غذای مصرفی آنها غنی از کربوهیدرات پیچیده (نان‌های سبوس دار ، پاستا و ...) و محدود از چربی بوده ، تا ۲۴۰ دقیقه دوچرخه‌سواری کرده‌اند. در حالی که در نتیجه خوردن غذای چرب مقاومت آنها کم شده و حداکثر تا ۷۵ دقیقه توانسته‌اند فعالیت دوچرخه سواری داشته باشند. بطور کلی چربی مصرفی باید کمتر از ۲۵ درصد کالری رژیم باشد که از این مقدار ۱۰ درصد آن به اسیدهای چرب غیر اشباع حاوی چند باند دوگانه (روغن گیاهی مایع) اختصاص داده شود.

آب
آب تنها ماده‌ای است که کمبود یا فقدان آن تهدید جدی برای سلامتی است. بخصوص در فعالیتهای ورزشی فقدان آب و یا کمبود آب سبب خستگی زودرس ورزشکار می‌شود. نقش آب برای فعالیت قلب و عروق، متابولیسم مواد مغذی، سیستم تنظیمی حرارت بدن و همچنین دفع مواد زاید حاصل از متابولیسم سلولی است. از طرف دیگر انتقال آب از داخل به خارج از سلول و بالعکس متضمن جابجایی یون‌های سدیم، پتاسیم، کلرومنیزم است. هر چند که عرق یک ترکیب هیپوتونیک (رقیق) است و غلظت سدیم، پتاسیم و کلر در عرق کمتر از خون است، ولیکن در فعالیتهای طولانی مدت تعریق زیاد سبب افزایش غلظت خون و در نتیجه خستگی و عدم توان ورزشی می‌شود. مصرف نوشیدنی‌ها و ترکیب آن در فعالیتهای ورزشی به عواملی مثل حرارت محیط، رطوبت محیط، خصوصیات مورفولوژیک و بیوشیمیایی فرد و شدت و مدت ورزش بستگی دارد.

بطورکلی توصیه می‌شود قبل از مسابقات ورزشی حدود ۵۰۰-۴۰۰ سی سی از نوشیدنی‌های مختلف که حاوی گلوکز است، استفاده شود و گاهی اوقات کمی الکترولیت به این نوشیدنی‌ها اضافه شود.

مواد معدنی
در حین فعالیتهای ورزشی نیاز به مصرف بسیاری از مواد معدنی در ورزشکاران افزایش می‌یابد. به عنوان مثال نیاز به کلسیم در ورزشکاران زیادتر می‌شود زیرا کلسیم در افزایش دانسیته استخوانی، از بین رفتن استرس‌های ناشی از ورزش و افزایش توان ورزشی نقش بسزایی ایفاد می‌کند. نیاز به منیزیم افزایش می‌یابد زیرا منیزیم در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی شرکت می‌کند. نیاز به فسفر افزایش می‌یابد بدلیل اینکه فسفر در تنظیم انرژی بصورت ATP ، تعادل اسید و باز و در نتیجه افزایش توان ورزشی مؤثر است.

نیاز به «روی» افزایش می‌یابد زیرا روی جزء ساختمانی بسیاری از آنزیم‌هایی است که در متابولیسم مواد مغذی شرکت می‌کنند و همچنین به همراه مس و آهن در سنتز هموگلوبین و خونسازی شرکت می‌کند. نیاز به مصرف مس به دلیل نقشی که در بالا بردن درصد جذب آهن، سنتزمیلین و فسفر لیپیدها، استحکام بافت پیوندی و همین طور آزادسازی انرژی از مواد مغذی دارد افزایش می‌یابد. و بالاخره نیاز به آهن بدلیل نقشی که آهن در انتقال اکسیژن به صورت هموگلوبین و میوگلوبین و خونسازی دارد بیشتر می‌شود. بنابراین مواد معدنی در تأمین سلامت ورزشکاران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

ویتامین‌ها
مصرف ویتامین‌ها باید در ورزشکاران جهت افزایش توان ورزشی و کاهش خستگی ناشی از ورزش افزایش یابد. این گروه از مواد مغذی هرچند نقش انرژی‌زایی ندارند و لیکن به صورت کوآنزیم در متابولیسم مواد مغذی شرکت می‌کنند. به عنوان مثال ویتامین‌های B۲ ،B۱ ،B۳ همگی برای انرژی‌زایی نقش مهمی دارند. مصرف ویتامین B۶ باید در بدن سازان بیشتر شود چون این ویتامین نقش مهمی در سنتز پروتیین‌ها بر عهده دارد. کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک در ورزشکاران گیاهخوار که برای چند سال این رژیم را داشته‌اند شایع است و مصرف مکمل برای این گروه توصیه می‌شود.

در فعالیت‌های ورزشی نیاز به ویتامین‌های E، A و C نیز بدلیل نقش آنتی اکسیدانی که دارند افزایش می‌یابد، زیرا در نتیجه ورزش فرایند اکسیداتیو (ورزش‌هایی که در آن اکسیژن زیادی مصرف می‌شود) در عضله افزایش می‌یابد و منجر به افزایش تولید پراکسیدهای چربی و رادیکال‌های آزاد می‌گردد. نتایج مطالعاتی که روی ورزشکاران صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف این سه ویتامین برای مدت ۳ تا ۴ هفته از طریق برنامه غذایی سبب کاهش میزان آنزیم‌های کراتین فسفوکیناز (CRK) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) می‌گردد که کاهش این دو آنزیم سبب افزایش توان ورزشی می‌شود.[۲]

سیاستها
موقعی که مشکلات سیاسی در محلها و مناطق مختلف وجود داشته باشد خیلی از موارد مبهم در ورزشها دیده می‌شوند.

هنگامی که آپارتاید رویه سیاسی آفریقای جنوبی بود بسیاری از افراد ورزشکار بخاطر خواست وجدان خود در رقابتهای ورزشی در آنجا حاضر نمی‌شدند. بعضی این رویه را مشارکت موثری در فروپاشی و اضمحلال آپارتاید در آن منطقه می‌دانند و بعضی فکر می‌کنند که این کار عمر آن رویه را طولانی کرده و تاثیرهای بدی بجا گذاشته‌است.

در المپیک تابستان سال ۱۹۳۶که در برلین برگزار شد، شاید در نتیجه آن عوارض برگشتی آن این مسئله را نشان می‌داد، که موقعی که ایدئولوژی توسعه می‌یافت برای تقویت و گسترش یک دکترین مورد استفاده قرار گرفته بود.

در تاریخ ایرلند ورزشهای ایرلندی محلی به ناسیونالیسم فرهنگی مربوط شده‌اند. تا نیمه قرن بیستم میلادی یک شخص می‌توانست از شرکت در بازی فوتبال ایرلندی، هاکی یا ورزشهای دیگری که توسط انجمن ورزشکاران ایرلندی قبول شده بودند به دلیل شرکت در فوتبال یا بازی دیگرحمایت شده از طرف بریتانیای کبیر از بازی در تیمهای محلی محروم شود. تا زمان اخیر GAA به محروم سازی در بازی فوتبال و ]]اتحادیه راچبی [[در بازیهای محلی ایرلندی ادامه می‌داد. این محروم سازی هنوز اعمال می‌شود، اما برای بازی فوتبال و راچبی که در پارک کروک بازی می‌شود تا زمانی که جاده لانسداو تعمیر می‌شود، اجازه داده شده‌است. تا زمان اخیر تحت قانون ۲۱ از GAA اعضای نیروهای امنیتی انگلستان و اعضای اعضای خانواده سلطنتی انگلستان از بازی در تیمهای ایرلندی محروم بودند اما، توافق نامه روز جمعه خوب در سال ۱۹۹۸ به واقعه این محروم سازی پایان داد.

ناسیونالیسم اغلب شواهدی عمومی برای ایجاد خشوند در ورزشها یا در گزارش افرادی است که در تیمهای ملی رقابت می‌کنند یا نکته پردازان و حضاری که می‌توانند یک مشاهده پارتیزانی نشان دهند می‌باشد. این گرایشها بر خلاف اصول بنیادی خود ورزشها است که آن را بخاطر خودش و لذت بردن از شرکت در آن جالب می‌داند، است.

هنر
ورزشها وابستگی‌ها و ارتباطات بسیاری با هنر دارند. اسکیت روی یخ و تای چی، برای مثال ورزشهایی هستند که با نمایش‌های هنری در اساس خود نزدیک می‌باشند.: تماشای این فعالیتها با تجربه تماشای رقص باله نزدیک و یکسان است. بطور مشابه، فعالیتهای دیگری هستند که وجوه ورزشی و هنری در عمل و اجرای خود شامل می‌باشند، مانند عملیات هنری، ژیمناستیک هنری، بدن سازی ، پارکور، یوگا، بوسابول، پرش با اسبو غیره. شاید بهترین مثال گاوبازی است که در اسپانیا در صفحات هنری روزنامه‌ها گزارش می‌شود.

این حقیقت که هنر خیلی به ورزش‌ها نزدیک است بطوریکه در بعضی وضعیت‌ها محتملا با طبیعت ورزشها ارتباط دارند. تعریف «ورزش» که در بالا ذکر شده این عقیده را توسعه داده که یک فعالیت که اجرا و عمل می‌شود فقط برای منظورهای عمومی و معمولی نمی‌باشد، برای مثال، اجرای آنها برای احراز موقعیت‌ها نیست، اما اجرای آنها بخاطر خودشان و به روشی که بهتر می‌توانند اجرا شوند، می‌باشد.

این مورد خیلی مشابه به مشاهده عمومی و همگانی از ارزشهای تجلیل هنری است که به عنوان بعضی چیزهای گفته شده در بالا با ارزشهای عملکردی جدی از استفاده معمولی ازموارد نتیجه می‌شود. بنابراین یک تجلیل از ارزشهای هنری یک اتومبیل خوش شانس است که فقط مسیر Aتا B را طی نمی‌کند بلکه ما را از استفاده از آن شاد و خوشحال وآماده می‌کند و روحیه شاد و شادابی می‌بخشد.

به همان وضع، یک قابلیت ورزشی مانند پرش فقط ما را برای استفاده از روشهای مناسب برای پرش و اجتناب از موانع یا گذشتن از روی رودخانه‌ها خوشحال و راضی نمی‌کند.. آن ما را بخاطر توانایی، مهارت و سبکی که نشان داده می‌شود خوشحال و شاد می‌کند.

هنر و ورزش محتملا در زمان یونان باستان هنگامی که ژیمناستیک و سالیستنیک با تجلیل و تحسین از خدایان و تقدیر از زیبایی و هنر بدنسازی، شجاعان و کوههای آرت که توسط شرکت کنندگان نمایش داده می‌شدند، بطور واضحی ارتباط داده شده‌اند. واژه مدرن «هنر» به عنوان مهارت به این مورد آرت در یونان باستان مربوط می‌شود. نزدیکی هنر وورزش در این زمانها در طبیعت بازیهای المپیک نشان داده شده‌است، همانطور که ما دیده‌ایم، جشنهایی از فعالیتهای ورزشی و هنری، شعر خوانی، مجسمه سازی و آرشیتکت می‌باشند.

فناوری
فناوری نقش مهمی در ورزش‌ها دارد که به سلامت یک ورزشکار، تکنیک‌های یک ورزشکار یا ویژگی‌های تجهیزاتی که از آنها استفاده می‌کند، مربوط می‌شود.

تجهیزات— چون ورزشها بطور رقابتی رشد یافته‌اند، احتیاج برای تجهیزات بهتر افزایش یافته‌است. کلوب‌های گلف، راکت‌های بیس بال، توپ‌های فوتبال، اسکیت‌های هاکی، و تجهیزات دیگر بطور قابل ملاحضه‌ای با اعمال فناوری جدید عوض شده‌اند.

بهداشت و سلامتی— از چگونگی تغذیه تا معالجهٔ زخمی‌ها، که به اطلاعات در مورد بدن انسان در آن زمان‌ها بستگی داشته، یک حالت و خصوصیات ورزشکار بالقوه افزایش یافته‌است. حالا ورزشکارها قادر هستند که تا سنین بالاتری بازی کنند، بسرعت زخم‌های خود را مداوا کنند، و بیشتر و بهتر از ورزشکاران نسل‌های قبلی آموزش و تعلیم ببینند.

دستورالعمل‌ها— فناوری پیشرفته فرصتهای جدیدی برای تحقیق در مورد ورزش‌ها بوجود آورده‌است. حالا امکان آنالیز جنبه‌های ورزش‌ها که قبلاً خارج از درک وفهم بودند، امکان پذیر است. با امکان ضبط حرکات برای ثبت حرکات ورزشکار، یا استفاده از یک کامپیوتر پیشرفته برای نمایش سناریوی مدل فیزیکی، بطور فزاینده‌ای توانایی ورزشکاران را در مورد درک آنچه که آنها انجام می‌دهند و چگونه می‌توانند این اعمال خود را بهبود بخشند فراهم شده‌است.

اثرات ورزش در روح آدمی
۱- پیشگیری از افسردگی و بالا بردن روحیهٔ عمومی فرد

در حین انجام فعالیت بدنی، تولید یک مادهٔ شیمیایی از بدن به نام "سروتونین" بیشتر می‌شود. کاهش سرتونین در بدن با افسردگی مرتبط می‌باشد و داروهای ضد افسردگی نیز در جهت افزایش این ماده در بدن عمل می‌کنند. بنابراین در میان افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، به ندرت می‌توان شخص افسرده‌ای یافت. از طرفی با ورزش کردن، تولید "اندورفین" و "اپی نفرین" و "سیتوکین‌ها" نیز افزایش می‌یابد و این مواد به طور طبیعی باعث بالا بردن سطح هوشیاری و روحیهٔ عمومی فرد شده و احساس انرژی و شادابی بیشتری برای انجام کارهای روزمرهٔ زندگی به شخص ورزشکار اعطا می‌کنند. در حین انجام فعالیت بدنی، تولید یک مادهٔ شیمیایی از بدن به نام سروتونین بیشتر می‌شود.کاهش سرتونین در بدن با افسردگی مرتبط می‌باشد و داروهای ضد افسردگی نیز در جهت افزایش این ماده در بدن عمل می‌کنند.

۲- تأثیر در زندگی خانوادگی و اجتماعی و در شغل افراد

مسلماً یک شخص ورزشکار با تنبلی و کسالت بیگانه‌است و علاوه بر داشتن هیکلی متناسب و خوش فرم از روحیهٔ بالا و شادابی نیز برخوردار است و این موفقیت، ارتباطات وی را در زندگی روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع یا محیط کار تضمین می‌کند. مسلماً کارفرمایان در استخدام افراد، این معیارهای مهم را در نظر خواهند گرفت. بنابراین یک شخص سالم و تندرست، از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کم تحرک برخوردار خواهد بود.

۳- پیشگیری از ابتلا به آلودگی‌های اجتماعی

یک فرد سالم و ورزشکار قطعاً به طور ناخودآگاه از سیگار دوری می‌کند، چون در می‌یابد با ورزش به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، ولی سیگار یا مواد مخدر به وضوح انرژی وی را کم کرده و او را ضعیف تر می‌کند. بنابراین خود به خود برای پیشرفت در امور ورزشی خویش و برای انجام تمرینات، از این مواد دوری می‌جوید. از طرفی، در یک محیط ورزشی سالم، از این گونه افراد و آلودگی‌ها کمتر می‌توان اثری یافت و احتمال ابتلای چنین افرادی به آلودگی‌های اجتماعی بسیار پایین بوده و به دلیل روحیهٔ ورزشی از بسیاری ناهنجاری‌های دیگر اجتماعی، که با خلق و خوی جوانمردی و ورزشکاری همخوانی ندارد، پرهیز می‌کنند. ورزش‌های امروزی تنها یک فعالیت جسمی ساده نیستند، بلکه قابلیت‌های پیچیدهٔ مغز را در امور مختلف از جمله هماهنگی، چالاکی و سریع بودن، درست عمل کردن و درست تصمیم گرفتن را تقویت می‌کنند.

۴- تقویت عملکرد ذهن در یادگیری و هماهنگی

تعریف ورزش تنها در افزایش فعالیت جسمانی خلاصه نمی‌شود.بسیاری از ورزش‌های امروزی نظیر پینگ پنگ، اسکیت، اسکی، بسکتبال، شنا و... حرفه‌ای هستند و نیاز به یاد گیری و حتی مربیان مجرب دارند و کار فکری زیادی را نیز می‌طلبند.بنابراین ورزش‌های امروزی تنها یک فعالیت جسمی ساده نیستند، بلکه قابلیت‌های پیچیدهٔ مغز را در امور مختلف از جمله هماهنگی، چالاکی و سریع بودن، درست عمل کردن و درست تصمیم گرفتن را تقویت می‌کنند. به گونه‌ای که در یک شخص غیر ورزشکار این قابلیت‌های مغز، خاموش می‌ماند و به تدریج ذهن تنبل و سست می‌شود و این گونه افراد، بیشتر تمایل دارند در یک گوشه بنشینند و در فکر فرو روند! به طور کلی می‌توان گفت ورزش در کلیهٔ اجزای جسم و ذهن بدن و در کلیهٔ مراحل زندگی انسان تأثیر غیرقابل انکار و به سزایی دارد





تاريخ : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:ورزش و تاریخچه آن,
ارسال توسط پورشیخ

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 13 صفحه بعد